SHIRLEY MANSON

Shirley Manson ikonikus énekesnő a Garbage zenekarban és korábbi VIVA GLAM szóvivő, aki meghatározó személyiség volt az elmúlt két évtized szeszélyes pop időszakában.

A Saját Szépségem sorozatban, a divat és a kultúra meghatározó szereplőit kérdeztük arról, hogy számukra mit jelent a szépség fogalma

Az alternatív, Garbage zenekar énekeseként Shirley Manson 1995-ben vált ismerté a Garbage című debütáló nagylemezükkel.  Butch Vig, a Nirvana zenekar óriási sikerű Nevermind c. albumának a producere kérte fel Shirley-t egy egyszeri, zenei projektben való együttműködésre és az edinburghi születésű Shirley hamarosan már teljes jogú tag lett. 2015 októberében, az album 20. évfordulóját egy koncertturnéval ünnepelték meg, aminek '20 éves a Queer' volt a címe, utalva a banda korai, 'Queer' c. kislemezére.

A Garbage a műfajok sokszínűségével a 90-es évek közepének meghatározó zenekara volt, fellelhető a punktól a hip hoppig minden a zenéjükben, mindezt Manson, sötétebb dalszövegeivel keverve. A Garbage nem csak zenei hangzásban, a vizuál technika területén is úttörőnek számított. Shirley a 60-as évek árnyait mixelte szeszélyes csavarokkal- PVC mini ruhák, tollak, latex, az ikonikus vörös haja - abban az időszakban amikor a legtöbb nő kockás inget és rojtos nadrágot húzott. Shirley 2002-ben csatlakozott a VIVA GLAM szóvivők csapatához, amikor a M·A·C már ismert volt. Szókimondóságával és közérthetőségével, Manson örökre igazi ikon marad.

"Furcsa visszatekinteni, mert már 20 év eltelt a Garbage album megjelenése óta és sokat gondolkodtam azon az időszakon. Emlékszem, hogy nézem Kyle helyénvaló, alternatív rock kultúráját és azt amikor 'indie Kylie'-vá vált és emlékszem hogy arra gondoltam mennyire érdekes az, amit csinál, hogy egyik kultúrát áthelyezi a mainstream közegbe, majd vica versa az egész"

"Alternatív szempontból nézve kisajátítottam abban az időben a pop kultúrát. Abban az időszakban az alteros lányok mind flanel inget, Dr. Martens bakancsot,  csak nadrágot hordtak és balhésak voltak. Én ki akartam tűnni… A világ hatalmas és ha nem tűnsz ki valahogyan, átnéznek rajtad. Így árral szemben úsztam, imádtam a sminket, miniszoknyát és mini ruhákat hordtam. Bámulatosan tehetséges divatfotósokkal és videósokkal dolgoztunk együtt ebben az időszakban. A mainstream imádta amit csináltunk és szinte felfaltak. Én voltam AZ A Lány. Címlapon voltam minden egyes magazinon ami csak létezett, teljesen bekebelezett minket a média.

“imádtam a sminket, miniszoknyát és mini ruhákat hordtam.Én voltam AZ A Lány. Címlapon voltam minden egyes magazinon ami csak létezett."

"Manapság az az érzésem, hogy a művészeket tálcán kínálják a közönségnek. Már messziről ki lehet szagolni azt, hogy image-gyártó műhelyek állnak mögöttük, megfelelő a frizurájuk, a sminkjük és természetesen ki van találva az öltözködésük is. A zsigereidben is érzed, hogy mindez túl tökéletes. Kamu-szaga van. Minden homogenizált lett. Orwelli időket élünk ahol az egyéniség és egyediség egyre ritkább, de azt gondolom ez változni fog. Érzem a levegőben a kultúra iránti sóvárgást az emberek részéről. Nem lenne felemelő érzés ha a változatosság kedvéért egy olyan nőt látnánk a zenei világban aki nem úgy tűnik, mint akit betettek a szépség-gyárba?! Annyira de annyira...gyáriasnak, mesterkéltnek tűnik ez az egész."

"Amikor Miley Cyrus feltűnt, vicces de a régi önmagamra emlékeztetett. Ugyanúgy áll bizonyos szituációkhoz mint én tettem, én is rendszeresen megmarkoltam a melleimet és kinyújtottam a nyelvem vagy felhúztam a felsőm, hogy szórakoztassam a fiúkat egy megbeszélésen amikor a másik fél nem figyel. Fogalmam sem volt mi volt ezeknek a viselkedéseknek a hajtóereje, addig amíg nem hallottam erről Miley-t nagyon világosan beszélni. Véleménye szerint a mai kultúrában a nők nagyon engedékenyen, képregény-hősként és szexisen viselkednek. Ő nem akarta, hogy ezzel a képpel azonosítsák."

"Tudtam, hogy nagyon meghatározó a női szexualitás, ezért óvatos akartam lenni hogyan használom fel, ugyanakkor fel is akartam forgatni a témát"

" Azt gondolom ez járhatott a fejemben, de nem akartam hogy túl komolyan vegyenek. Tudtam, hogy nagyon meghatározó a női szexualitás, ezért óvatos akartam lenni hogyan használom fel, ugyanakkor fel is akartam forgatni a témát. A nők szexualitásával kapcsolatos összes elvárást visszautasítottam, így nem ítélkezhettek  fölöttem, tehát nem skatulyázhattak be, ami által szabad voltam."

"Az idősebb pop sztárokon lehet látni ezt manapság, hogy képtelenek elengedni a nyílvánosság által megerősített testképüket. Nem igazán tudják, hogy ebből a kalitkából hogyan szabaduljanak ki és ez valódi börtönné válik és azt képzeled, hogy kizárólag csak a külsőd alapján ítélnek meg. Ahogy öregszel, a szexuális vitalitásodból veszítesz a hagyományos értelemben, egy művész ugyanígy veszíti el önmagát. Én ezt visszautasítom és szeretném elkerülni."

"Patti Smith, Siouxsie Sioux és Chrissie Hynde voltak a legfontosabbak számomra. Megtanítottak arra, hogyan védjem meg magam attól, hogy a nők kinézetével szemben támasztott társadalmi elvárások kikezdjenek, amelyek manapság tapasztalhatók. Nem hagyhatod, hogy ezek az erők legyűrjenek. Amit tehetsz az az, hogy a bölcsességedre és a tapasztalatodra támaszkodva legyen saját szexualitásod, de ezt ne a kívülállók szabják meg. Boldognak érzem magam, hogy 50 évesen hihetetlen élménydús életet tudhatok magaménak. Amíg nők tömegei nem állnak ki ezek mellett, addig olcsónak tűnhetünk, olyan nőknek akik a saját értéküket csak a külalakjukban látják, pedig ez nem igaz!"